Pinterest

onsdag, desember 26, 2012

Tsjekkia: Praha, november 2012

Dro til Praha i November. Dette er en by som jeg asolutt anbefaler andre å dra til. De som vi møtte var veldig åpne.
Byen i seg selv var veldig ren. jeg har en mistanke om at de var ute med støvsuger om natta, for det fantes nesten ikke sigarettsneiper ol. Sannheten var at de hadde folk som kostet gatene:kost og støvbrett.
Neste gang jeg drar dit skal jeg ha med meg kobberpuss og høtrykkspyler :) Skal pusse alle kobbertak og få vasket alle statuene der. Skulle virkelig likt å sett når allekobbertak skinte i sola, og alle statuer var uten forurensing.
Vil virkelig anbefale andre å dra dit, og det er gjerne en by som jeg drar til igjen. Det er billig mat og billig øl, masse gamle slott og bygninger og annen gammel arkitektur.
Men om du drar dit forsikre deg om at du har med deg gode spasersko, det er mye og se og de har masse brostein. Jeg hadde ikke gode sko, og fikk meg ett par blemmer på tærne :(

Went to Prague in November. A town with very kindly and forthcoming habitants.  The town in it self was very clean. Seemed like they used a vaacumcleaner during the night :) Next time I`ll come to this place, I will bring with me: something for to get the copper roofs shining, and some soap for to clean the statues (pollution).
This is a town I will recommend for others to visit. Cheap food and cheap beer :) Lots of old buildings and castles all around.
But make sure you have som very good walking shoes... I didn`t :( And two of my toes got some heavy blisters .....
Here are some pics from the trip.

Prague, Old Town Square:
Den astronomiske klokka på Old Town Square.
The astronomic watch at Old Town Square.


Hestedrosje, luktet mye stall.
Horse Taxi :) Smelled like they have been living in a stable :)
En av kelnerne på ett hotell som var rett på andre siden av den astronomiske klokka.
One of the waiters  at a hotel right oposite the astronomic watch..

Charley brigde, Prague:
Akkurat denne dagen som vi spaserte over brua, var det tunge regnskyer. Men akkurat det gjorde at man fikk noen flotte bilder. På slutten måtte vi skynde oss over brua og finne ett innsmett, for det så ut som om det skulle starte å regne skikkelig.
The weather was "heavy" and made the sky grey and rainy... But the weather also made som very great pics :) We had to hurry over the brigde for to find a pub so we didn`t got so wet.
En eller anne helgen av ett eller annet... eeelsker regnværsskyene som er i bakgrunnen.
A saint of something... loooove the rainy weather in the background :)
Enda en annen helgen av ett eller annet.
Another saint of something...
Håndjern, våpen, kors og fengsel... trenger vel ikke forklare mer?
Handcuffs, weapons, cross and prison.. no need of explaining that?
Spilling på brua :)
Playing Digeroo on the brigde :)

Elvetur med en elvebåt:
Trip on the river with a River boat:
Kafka museum.
The Museum of  Kafka.





 Charley bru fra en annen vinkel.
Charley brigde from another wiew.


Brudebilder tas ved elvekanten.
Wedding photoes at the river bank :)



Noen andre bilder fra Praha:
Some other pics from Prague:
Lokalt øl: Urquell. Det gikk 3 dager før jeg hadde fått med meg at jeg drakk øl med 12%, i Norge holder det bare 4,3%. Men det smakte ikke stygt, alt øl var rund og god i smaken. Jeg er en øl hund og dette var øl himmelen :))
Lokal beer: Urquell... it went 3 days before I noticed that the beer was 12%, in Norway the beer hold 4,3%... But all the beer in Prague had a very good taste :) And I am  beer lover, so this was beer Heaven ;)
Fengsel på en pub, kastes nedi om du ikke oppfører deg :)
Prison in a pub, for those who don`t behave :)

Samme puben. Jeg bare elsker mursteinsarbeid. Om jeg en eller annen gang kunne ha dette hjemme hos meg selv...sukk...
På denne puben var det også første gang jeg reagerte på en kelner. Før man hadde nådd å få tatt opp lommeboka for å betale hang kelneren over skuldra: "Nothing for ME?" Kjente at jeg ble noe irritert der ja... så dit gikk vi ikke igjen.
Same pub, and I just love the brickstone work.... If I could place something like this somewhere in my house...sigh...
First time I ever has reacted on a waiter... was this place.. we got our bill, and before we had taken the money up for to pay... she asked:Nothing for ME??
I went some pissed at her...

 En liten pub med bar 28 forskjellige ølsorter :)
Another small pub with 28 different tastes of beer :)
Hard rock cafe i Praha.
 Hard Rock cafe, in Prague :)

Jedova Chyse, en restaurant med bra mat. Anbefaler denne plassen. Mesteparten av maten var svin og kylling, med dumplings og brun saus. Ikke akkurat min type mat. Men her serverte de mat som det var noe smak i. Du drar ikke akkurat  til Praha for matens skyld.
Jedova Chyse, a restaurant with excellent food. I recommend this place. Most of the food was pork and chicken with brown sauce and dumplings.... not excactly my kind of food. You don`t visit Prague for the food. But this place served food that tasted like food, and also had some flavor.
To flotte kelnere på Jedova Chyse. Se på det antrekket. Det var  den eneste restauranten vi var på som hadde noen slags kostyme.
Two of the excellent waiters at Jedova Chyse. Look at the outfit. It was the only restaurant we visited thad had a kind of costume. And we got a vip place the second day :)
En grotte på tur opp til det store fjellet i Praha.
A dungeon cage...way up to the big mountain in Prague.
På toppen av fjellet enda ett slott/eller kirke.
 At the top of the mountain another castle/church.
 Kumlokk, flott dekorert.
A manhole... nicely decorated.
Enda ikke ferdig med Halloween?
Not yet finished with Haloween??
 Ett gateband... kunne stått her lenge jeg :)
A street band, on our way to Old Town Square
En av de mange portene på vår vei... er en smule fasinert av disse i alle fasonger.
I am kind of fond of looking at many of the doorways we got a glance of, on our townwalks...

En staute...
A statue.... in bronze?

Ingen kommentarer: